zaterdag 18 maart 2017

Kleine potjes

Carel houdt het klein dit keer, ik ook. Er zijn zoveel spreekwoorden en gezegden waarin het woord klein of kleintje voorkomt dat het moeilijk kiezen is.


Mij schieten vooral veel spreekwoorden te binnen van mijn grootmoeder: "Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd" is er zo één. Hij maakte indruk, ik begreep hem meteen en ik sta er nog helemaal achter. Een andere was: "Kleine potjes hebben grote oren". Ik was vroeger best beledigd als ze dat zei tegen mijn ouders, terwijl ik net zat te luisteren naar iets wat ik best wel interessant vond. Maar nu kijk ik daar anders naar.

Als ik soms grote mensen, in het bijzin van hun kinderen, over hun kroost hoor vertellen, sla ik meestal de kinderen waarover het gaat, gade. Soms is het een positief verhaal: het betreffende kind staat er dan trots of in het ergste geval opgelaten en verlegen bij, als moeder wel heel erg overdreven zijn of haar kwaliteiten opsomt.
Maar als het negatief is, als het over tekortkomingen of onwenselijk gedrag gaat, zie je het kind kleiner worden, ineen krimpen. Teleurgesteld zijn over de breuk van vertrouwen (dat moet toch onder ons blijven?), boos of onzeker worden over het vernederende van de situatie, zich hulpeloos voelen omdat het zich niet verdedigen kan of mag (houd je mond even als grote mensen praten!). Weg zelfvertrouwen, weg verbondenheid en veiligheid, weg onbevangenheid. Zó denkt mijn moeder dus over mij en ze zegt dat dus ook tegen andere mensen.

Ja, kleine potjes hebben grote oren, maar een tere ziel en een klein hartje. Het zou zo fijn zijn als de grote mensen daar eens wat meer rekening mee zouden houden.....

© Jannie Trouwborst, maart 2017.

Iedere dinsdag geeft Carel de Mari op zijn blog een woord op waarmee je een spreekwoord kunt bespreken. Iedereen kan altijd meedoen. Hoe? Mag je zelf weten. Je kunt een verhaal schrijven waarin het spreekwoord een rol speelt, je kunt in de etymologie duiken en de oorsprong van het gezegde verklaren, et cetera. Plaats een link onder het blog van Carel en lees daar ook de andere bijdragen.

1 opmerking: