donderdag 19 januari 2017

Slapen zonder duivel

Een eenvoudig woord, maar een moeilijke opgave dit keer in de spreekwoordenserie van Carel: slapen. (KLIK HIER). Het mooist is natuurlijk als je een bijzonder, niet zo vaak gebruikt gezegde of spreekwoord kunt vinden. Maar hier moest ik toch echt eerst een nachtje over slapen, want je moet geen slapende honden wakker maken. Dus maar een slaapmutsje genomen om te voorkomen dat ik er een slapeloze nacht van kreeg. Vervolgens een gat in de dag geslapen. Aangezien het moeilijk is om slapende rijk te worden ben ik toch maar opgestaan. Hoewel ieder natuurlijk zijn bed moet maken zoals hij slapen wil. Eigenlijk bleef er maar één spreekwoord over dat misschien iets minder bekend is, maar in mijn jeugd veel gebezigd werd:

Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.

Ik ben opgegroeid in een tijd dat de verzuiling iets was om ernstig rekening mee te houden. Verkering met een katholieke jongen als je zelf hervormd, of erger "niets" was, was ondenkbaar. Zelfs kleinere kinderen worstelden er mee. Toen wij in 1964 naar Arnhem verhuisden vroeg het overbuurmeisje aan mijn zusje van 6: "Ben jij katholiek of protestant?" Mijn zusje keek haar stomverbaasd aan en zei: "Ik ben Tine". Want ja, wij waren "niets" dus ze begreep echt niet waar dit over ging. Maar blijkbaar was het voor haar leeftijdgenootje erg belangrijk.

Het werd nog ingewikkelder toen er binnen het protestantse geloof zoveel afsplitsingen ontstonden dat ook daar een "duivel" tussen kon komen te slapen. Ik heb dat nooit zo goed begrepen: als beide partners in dezelfde God geloven, dan maakt het toch niet uit? God is Liefde heb ik weleens gehoord. Dus hoe zou de duivel zich daar tussen kunnen wringen? Hoogstens door van de partner te eisen dat deze zijn/haar geloof op een andere manier moest gaan belijden. En dat is wat ook vaak gebeurde: katholiek worden omdat het huwelijk anders niet ingezegend kon worden. Tja, als je duivel ter wille wilt zijn, dan moet je het zo doen. Dat het ook anders kan en dat het spreekwoord niet klopt, hebben onze koning en koningin wel bewezen.

Nu is dat allemaal bij de meeste geloofsrichtingen veel minder. Maar toch zie ik weer een nieuwe verzuiling ontstaan: tussen moslims en niet-moslims. Vreemd genoeg hoor ik wel eens over vròuwen die over gaan tot het islamitische geloof, uit overtuiging of voor hun partner, maar bij mannen lijkt dat veel minder te gebeuren. Dat is vergelijkbaar met vroeger, toen stapte ook meestal de vrouw over. Trouwen met iemand die "niets" is, komt nog minder voor. Een huwelijk tussen een christen en een moslim lijkt helemaal uit den boze, zoals het dat vroeger was tussen een protestant en een katholiek.

De duivel zet ons tegen elkaar op, wordt gezegd, maar of dat iets met het geloof en de liefde te maken heeft? Ik denk het eigenlijk niet, maar misschien heb ik geen recht van spreken: ik ben uiteindelijk "niets".

Zo de klus is geklaard. Ik slaap vannacht weer als een roos!

© Jannie Trouwborst, januari 2017.

Iedere dinsdag geeft Carel de Mari op zijn blog een woord op waarmee je een spreekwoord kunt bespreken. Iedereen kan altijd meedoen. Hoe? Mag je zelf weten. Je kunt een verhaal schrijven waarin het spreekwoord een rol speelt, je kunt in de etymologie duiken en de oorsprong van het gezegde verklaren, et cetera. Plaats een link onder het blog van Carel en lees daar ook de andere bijdragen.

3 opmerkingen:

  1. Sja, mijn ouders waren Hervormd en Christelijk Gereformeerd en werden van de weeromstuit... niets. Ik ben wel gedoopt, maar uiteindelijk... niets ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo moeilijk was het dus niet,je hebt nagenoeg het hele arsenaal aan slaapspreekwoorden leeggehaald en het dus voor mij extra moeilijk gemaakt. Ik ga de uitdaging aan en er eerst een paar nachtjes over slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht van jou als expert heel veel! De spreekwoorden en gezegden die ik noem liggen veel te veel voor de hand.

      Verwijderen