donderdag 26 maart 2015

Nederlandse illustratoren in twee musea

Dinsdag bleek de beste dag om de lange reis van Zeeuws-Vlaanderen naar Den Haag te ondernemen: 3 tentoonstellingen gingen we bezoeken: in het Letterkundig- en kinderboekenmuseum, in Museum Meermanno en in het Nationaal Archief. Dat laatste is op dinsdag tot 21.00 uur geopend, zodat we volop de gelegenheid hadden om ook daar nog op bezoek te gaan voor we weer de drie uur lange reis naar huis ondernamen. Het is een fijne belevenis geworden: we hebben mooie, interessante en ontroerende dingen gezien, maar ook gemerkt dat we onszelf beperkingen op moesten leggen, omdat in elke instelling zoveel meer te ontdekken viel dan in één dag mogelijk was. Maar we komen beslist terug, dus!

Hieronder eerst aandacht voor het Letterkundig- en Kinderboekenmuseum en Het Museum Meermanno. Voor de tentoonstelling Blikvangers van het Nationaal Archief volgt morgen nog een extra blogpost.

Het Letterkundig- en Kinderboekenmuseum

Vanaf het Centraal Station in Den Haag is het een paar minuten lopen naar het Letterkundig Museum. Ons voornaamste doel was te onderzoeken of de kindertentoonstellingen daar geschikt waren voor onze kleindochters. En dat kunnen we beamen: a b c met de dieren mee is heel erg leuk voor kinderen van 3 tot 7 jaar. Alle bekende prentenboekfiguren spelen een rol in een kruipdoor en sluipdoor spel en voor wie al een beetje de letters herkent, is er nog meer te doen. Ook de mini-tentoonstelling over Kikker zal in de smaak vallen bij de kleintjes. Voor de iets grotere kinderen (men stelt 7, maar 9 lijkt me beter te kloppen) is er Papiria: een superspannende speur- en doetocht. En wie zelf graag verhalen schrijft, komt hier helemaal aan zijn trekken, o.a. door de speelse manier waarop kinderboekenauteurs aan het woord komen over hun werkwijze. Daar zijn ze echt, samen met hun ouders, wel een hele middag mee zoet.

Wij bekeken hier zelf vooral het gedeelte met de kinderboekenillustraties: we herkenden er genoeg en realiseerden ons ook dat we vaak wel wisten wie de schrijver van het bijbehorende verhaal was, maar niet de illustrator kenden.

Na een ontspannen lunch (aan de overzijde van het museum) wandelden we rond in het Letterkundig Museum zelf, met de schilderijengalerij, de Piggelmee en Peter van Straaten tentoonstelling en de vaste opstelling over de Nederlandstalige literatuur. Prettige gepresenteerd (geluidsfragmenten via een koptelefoon en beelden op het bijbehorende schermpje van vele auteurs), maar na een enkeling wat meer aandacht gegeven te hebben, besloten we het hier op dit moment voor gezien te houden en naar het Museum Meermanno te gaan.

Museum Meermanno

Door een vergissing zagen we meer van de binnenstad van Den Haag dan de bedoeling was. Het Museum ligt aan de Prinsessegracht, op 800 m. van CS. En niet aan de Prinsegracht! Een pittige tocht is het geworden, maar we werden er uiteindelijk hartelijk ontvangen en konden beneden in het souterrain even bijkomen met een kopje thee. We hadden ondertussen echter zoveel tijd verspeeld, dat we ook hier voor de hoogtepunten moesten kiezen, d.w.z. de tentoonstelling. De vaste collectie konden we slechts vluchtig bekijken.

De reden dat we ook aan dit museum een bezoek wilden brengen, was de duotentoonstelling met het Letterkundigmuseum over de illustratiekunst. Deze is geïnspireerd op de studie De Verbeelders. Nederlandse boekillustratie in de twintigste eeuw van hoogleraar illustratie Saskia Bodt. Bleef het bij het vorige museum bij het herkennen van legendarische kinderboekenillustraties, hier kwam uitgebreid de honderdjarige geschiedenis aan bod van boekillustraties, voor kinderen, maar ook voor volwassenen.

Het voert te ver hier uitgebreid op deze geschiedenis in te gaan. In elke zaal hangt een bord met de belangrijkste punten en namen uit een bepaalde periode. Zo kun je de ontwikkeling van een simpele verfraaiing en van onbekende tekenaars volgen (aan de hand van voorbeelden uit hun werk in de vitrines) tot prentenboeken waarin de illustraties kunstwerken op zich worden die voor zowel volwassenen als kinderen een genot zijn om te bekijken en waarvan soms de maker bekender is dan de schrijver van het verhaal. Steeds vaker gaat het zelfs om dezelfde persoon.

De miniatuurboekjes (op zolder) en de interactieve opstelling voor de geschiedenis van de boekdrukkunst (vaste collectie op de tussenverdieping) konden we maar kort bezoeken. De resterende collectie verzamelde boeken en voorwerpen (zie de geschiedenis van het Museum) moesten we dit keer helemaal overslaan. Het was intussen al bijna 5 uur en dan gaat het museum dicht.

De duotentoonstelling in deze beide musea loopt nog tot en met 17 mei 2015.

De terugweg verliep een stuk sneller, via het park bij het Malieveld. Het werd tijd voor een pannenkoek bij Paviljoen Malieveld. Wat zaten we daar heerlijk rustig: aan de overzijde van het grasveld zagen we een onafgebroken stroom van auto's, fietsers, voetgangers. Dankzij de dubbele beglazing hoorden we niets van al die haastige spoed om thuis te komen. Toen de meeste drukte voorbij was, gingen we op pad naar ons laatste adres: het Nationaal Archief, ook al vlakbij het station.

Maar dat vertel ik morgen wel!

Deze musea werden bezocht in het kader van: Elke Maand Een Museum (KLIK HIER).

Den Haag - Letterkundig Museum i.c.m. Kinderboekenmuseum (KLIK HIER)
Den Haag - Museum Meermanno (KLIK HIER)